GY.I.K.
Tanórák szervezése és rugalmasság
Milyen gyakran érdemes órákat venni?
Ez attól függ, mennyi időd van és mi a cél. Ideális esetben minimum heti 2×60 perc a hatékony
haladáshoz, de heti 1×90 perc is működhet. Ami minden esetben fontos: a hatékony nyelvtanulás
nem ér véget az órán. Utána memorizálni kell, újra elolvasni, gyakorolni. A rendszeres,
folyamatos tanulás a legfontosabb. A nyelvtanulás időt, energiát, kitartást, elszántságot kíván.
Rugalmas az órarenddel, ha változik a munkaidőm?
A legtöbb órám mozgó óra, melyeket minimum kéthetente, ideális esetben havonta előre
beszélünk meg. Így rövid távon mindenki tud tervezni.
Van-e házi feladat vagy önálló gyakorlási anyag?
Igen, mindig. A cél az, hogy az órák között is fennmaradjon az aktív tanulás. A megírt
feladatokat óra előtt, ideális esetben előtte nap kérem e-mailben. Átnézem órán kívül, így órán
csak a hibákat nézzük együtt át.
Online, önálló tanulásra alkalmas feladatokat is adok. Gyakorlásra alkalmas anyagból sosincs
hiány.
Tananyaggal és módszertannal kapcsolatos kérdések
Milyen tananyagokat használ oktatásához?
Német vagy osztrák kiadók tankönyveit használom, például Hueber, Klett, Cornelsen, melyeket
saját, személyre szabott anyagokkal is kiegészítek. Ezek lehetnek nyelvtani összefoglalók,
táblázatok, cikkek, céges dokumentumok, valós e-mailek (anonimizálva), podcastok, videok.
Személyre szabja az anyagot a szakmámhoz?
Igen. Első órán megbeszéljük, milyen szakterületen dolgozol, és az anyagokat ehhez igazítom.
Tudunk autentikus anyagokkal dolgozni (pl. cikkek, e-mailek, jegyzőkönyvek)?
Igen, sőt, kifejezetten ösztönzöm, hogy hozz saját anyagokat is, különösen szakmai nyelvtanulás
esetében – közösen dolgozunk rajta.
Milyen módszerekkel segít a szakmai szókincs elsajátításában és gyakorlásában?
Tematikus szólistákat készítünk, kontextusba helyezve tanuljuk a kifejezéseket, majd ezeket
szerepjátékban vagy írásban gyakoroljuk. Visszatérünk rájuk több órán keresztül, hogy
beépüljenek.
Célokra irányuló kérdések
Van tapasztalata szakmai nyelv oktatásában? Ha igen, milyen területeken?
Igen, több éve tanítok szakmai nyelvet is, főként üzleti németet, irodai kommunikációt, de a
postások, asztalosok és villanyszerelők szókincsében is képeztem magam tanítottam.
Projektmanagement területen is van tanítási és saját munkatapasztalatom.
Saját magam is dolgoztam KKV-nál és multinacionális cégnél, így számos területen a
gyakorlatból ismerem a szaknyelvet.
Dolgozott már olyan tanulóval, akinek hasonló céljai voltak, mint nekem?
Igen, többen is kerestek meg azzal a céllal, hogy jobban tudjanak kommunikálni munkahelyi
környezetben – például németországi meetingeken, ügyfelekkel való tárgyalásokon vagy prezentációk során.
Valamint számos rövid távú együttműködésünk volt egy-egy német nyelvű állásinterjúra felkészülés során.
Tud segíteni abban, hogy felkészüljek szakmai prezentációkra, meetingekre, e-mailezésre?
Abszolút. Gyakran készítek tanulóknak prezentációs vázlatokat, nyelvi panelek listáit, és együtt
gyakoroljuk a fellépést is. E-mailek írásához sablonokat és stílusgyakorlatokat is adok.
Kommunikációs készségek fejlesztése
Van lehetőség szituációs gyakorlatokra (pl. tárgyalás, telefonálás, ügyfélkezelés)?
Igen. Külön óratípust alakítottam ki e cél érdekében. Sok szituációs gyakorlatot végzünk – hétköznapi életből vett mintákkal, egy-egy munkahelyre jellemző szituációk gyakorlásával, pl. tárgyalási stratégiák, reklamációkezelés, telefonálási sablonok stb.
Óráimon beszéltetem a tanítványaimat. Feladatokat kitölteni, szöveget olvastatni házi feladatként adom. Az értékes, velem töltött idő kommunikációval telik.
Segít a hibák kijavításában és a nyelvi finomításban?
Igen, minden órán jegyzetelem a hibákat és a stílusjavításokat, amiket az óra végén átbeszélünk.
Ezekből gyakran csinálok mini-feladatokat a következő alkalomra.
Gyakorolhatjuk a spontán beszédet is szakmai kontextusban?
Igen. Minden órán van helye spontán beszédnek – például egy heti megbeszélés szimulációja
vagy improvizált ügyféltelefonálás formájában, de a helyes small talk elsajátítása is szerepel az óráimon.
Haladás és értékelés
Hogyan méri a fejlődést?
Készítek tematikus szókincs-teszteket, beszédgyakorlatokat rögzítünk és visszajátszunk, valamint
kérésre időnként mini-vizsgaszimulációt csinálunk.
Kapok rendszeres visszajelzést a teljesítményemről?
Igen, rendszeres szóbeli visszajelzést adok.
Segít a nyelvvizsgára vagy szakmai tesztre való felkészülésben is, ha szükséges?
Természetesen. Ismerem a legtöbb nyelvvizsgát, mint pl. Goethe, TELC, ÖSD